Tunelurile Bucureștiului



Compilație de articole și cercetări asupra subteranului Bucureștiului. 

În Clădirea Adevărul de pe Str. Constantin Mille am găsit un mănunchi de ziare, majoritatea datând imediat după Revoluție, respectiv de la începutul anului 1990. Într-unul din ziare, "Tineretul Liber", am citit un articol despre investigațiile unui grup de profesioniști militari în subteranele Bucureștiului. Ampla relatare se dezvoltă pe durata a mai bine de trei publicații ale ziarului.  Mai jos se pot găsi primele trei părți din serie (ziarele din 28, 30 si 31 ianuarie 1990): 


In dimineata zilei de 25 decembrie, cand in Bucuresti se tragea inca vartos si cand teroristii devenisera spaima Capitalei, in subsolurile nestiute pana atunci de nimeni se avantau cu curaj echipe de profesionisti ai armatei. Una dintre aceste grupe, in componenta careia intrau parasutisti militari, pirotehnisti, genisti si ostasi cu caini il aveau in frunte pe maiorul Gheorghe Grigoras, de la unitatea speciala de lupta anti-terorista. Iar grupa a ajuns in buncarul de sub fostul C.C., la apartamentul prezidential. Iata ce ne declara ei:

"Eram la o adancime de 9,45 metri fata de nivelul caldaramului. Aici se afla apartamentul rezervat dictatorilor. Deloc auster, ba dimpotriva, avand in vedere ca toata mobila era din mahon. In mijlocul dormitorului, un singur pat, de doua persoane. Alaturi, halate fine, papuci de casa si de baie, covorase persane veritabile. Incalzire cu aer conditionat, camera de baie luxoasa, sufragerie cu vesela exclusiv din import. Sa nu uit sa va spun ca filtrele faceau ca aerul sa fie super-purificat, ca tot aici erau sisteme proprii de apa si de energie electrica, altele decat cele de alaturi. De fapt, plecand de la sistemul de ventilatie, am pornit sa cautam camera in care se afla instalatia. Si asa ne-am trezit intr-un nou culoar, de fapt un alt canal lung si intunecos. Mergem cu aceleasi infinite precautii. 10 metri, 20, 30, gasim pe dreapta o nisa cu o lada mare, pe care o cercetam rapid, la lumina laternelor si, nefiind ceva deosebit la prima vedere, mergem mai departe. La un moment dat, brusc, intregul tunel va fi inundat de lumina! Ne blocam o clipa, fireste, ramanand crispati, dar parola vine imediat si intelegem ca unul dintre baieti a gasit si actionat comutatorul, nu inainte, insa, de a-l fi verificat. Continuam sa inaintam, de asta data pe lumina si, dupa aproximativ 50 de metri de la intrarea in tunel, observam ca peretii au cumva alta culoare, parand mai noi si avand in structura lor rasina sintetica. Mergem inca 10 metri si, stupoare: culoarul se infunda pur si simplu, iar acolo, in fund, gasim un... w.c., de fapt numai un capac de wc, pe un piedestal de lemn, de circa 20-30 cm inaltime! Firesc? Greu de admis ca trebuiau parcursi circa 50-60 de metri pentru a ajunge la un wc si asta numai din... pudoare?! Totul ne contrariaza si, fireste, ridicam capacul, pentru a constata ca dedesubt se afla un... chepeng de fier, asigurat deasupra cu o bara metalica grea. Ne vom munci zdravan sa dam bara deoparte si sa ridicam chepengul, pentru a incremeni de uimire. Dedesubt, curgea pur si simplu un... rau. Unul curat si dintr-o matca artificiala, din beton. Latime - circa 2,5 metri, adancime - aproape un metru, cu un debit de 1,5 m de secunda. Un baiat din echipa isi pierde ceasul acolo, in rau, dar cine mai are timp sa-l recupereze?! Noi studiem "terenul" si cautam explicatii pentru acest rau ascuns, aflat, retineti, la o adancime de circa 12 metri de la nivelul platoului pietei. Abia atunci intelegem si rostul lazii descoperita cativa metri inapoi si in care gasim nu mai putin de... 16 barci de cauciuc, cu pompe de umflare, cu petice de rezerva, in caz de avarie, cu echipament de protectie anti-acvatica. Limpede, deci, asa ca am studiat cu atentie si raul. Albie amenajata, cu bolta deasupra, iar pe talazurile laterale - bare metalice metalice facute pentru oprirea sau impulsionarea barcilor. Evident, un canal de fuga, strict secret, care iese probabil undeva, intr-un lac din afara orasului! Un canal, insa la care tiranii n-au mai avut ragazul sa ajunga, in graba fugii lor...
Un alt canal, similar, gasim si la capatul unui al doilea tunel, dar aici nu mai exista barcile pregatite. Descoperim, insa, un sistem de... inundare completa a intregii retele, sistem probabil verificat, daca avem in vedere urmele existente chiar pe "tavanul" sau si pe peretii laterali. Rezulta, deci, ca in cazul evacuarii pe aceasta cale, eventualii urmaritori ar fi putut fi blocati de apa care crestea pana la nivelul cel mai de sus, in spatele fugarilor. Noi n-am avut timp sa ne ducem pe firul apei, ci ne-am continuat investigatiile din tunele, ajungand la un moment dat la o gura de iesire la suprafata, care dadea in curtea interioara a fostului C.C., dar, din acelasi punct, pe o retea de canale, se putea patrunde in canalizarea orasului ajungandu-se prin ea pana la Dambovita. Un alt tronson, strabatut din buncar pe alta directie, avea o gura de iesire camuflata in parculetul din fata fostului C.C. O iesire facuta de nevoie, insa, pentru ca acest tunel era si singurul care dusese candva in subsolul palatului, de peste drum. In timp, insa, tunelul s-a surpat la mijloc. Oricum, pentru multa lume care a crezut ca intre fostul C.C. si palat exista, de fapt, reteaua de tunele, e bine sa precizam ca, practic, nu exista decat unul singur si acela surpat, restul subteranului fiind concentrat sub cladirea fostului C.C. si, apoi, pe directia Bulevardului Magheru si nu pe cea a palatului.[...]"


Mai jos fotocopiile primelor trei părți din articolul "ORAȘUL" DE SUB ORAȘ" realizat de Horia Alexandrescu.











În Evenimentul Zilei din 9 iulie 1993, Mirel Curea a semnat un articol cu titlul "Planul Z a funcționat pînă la deciderea judecării cuplului". Iată mai jos întregul articol, cât și fotocopiile ce curpind rețelele de canale de sub București și alte scheme de deplasare în caz de evacuare:

Așa cum am promis cititorilor noștri în numărul trecut, continuăm seria documentelor ultrasecrete privind evenimentele din decembrie 1989 cu publicarea schemei canalelor subterane prin care soii Ceausescu puteau ieși într-un caz de forță majoră din Comitetul Central și două ("Luceafărul 1" și "Venus 2") din cele patru variante de ieșire din București. Din lipsă de spațiu, celelalte două variante ("Saturn 3" și "Soarele 4") vor fi publicate în ziarul de mâine. Pentru ca lucrurile să fie clare, conform planului "Z", de la Comitetul Central, prin sistemele subterane special amenajate, trebuia să se ajungă într-unul din cele patru puncte figurate (conform celor patru variante de deplasare prin subterane). De aici existau patru variante (fiecare cu două trasee) de ieșire din București, de unde deplasarea se făcea pe unul din cele cinci itinerarii din schema de principiu. Din momentul staționării într-una din zonele de dislocare de bază sau de rezervă, după necesități se putea trece la executarea planului "ZZ". Potrivit acestuia, familia prezidențială trebuia scoasă din țară prin mai multe variante cu concursul unor forțe străine angrenate în planul "ZZ" conform înțelegerilor avute prealabil cu conducerile statelor respective. Pentru a nu se crea probleme cu implicații diplomatice internaționale, nu insistăm asupra acestei ultime etape. Afirmăm însă cu toată răspunderea că este imperios necesar ca parlamentarii ce se ocupă cu elucidarea evenimentelor din decembrie '89, să cunoască detaliile planului "ZZ", pentru a putea elucida în acest mod posibil misterul teroriștilor. Revenind, trebuie spus că, pentru fiecare etapă a traseului general, exista un plan-detaliu pe etapă care prevedea ofițerii, atribuțiunile și dotarea lor necesară până la punctul în care misiunea era preluată de alte echipe. În ziua de 22 decembrie planul a funcționat și toate echipele cu dotarile respective au fost la posturi, inclusiv pe itinerarele subterane. Privitor la dimineața zilei de 22 decembrie, extrem de important este faptul că, conform documentelor și relatărilor pe care le deținem retragerea blindatelor la ora 10,30 din zona Comitetului Central a fost pe punctul de a anula posibilitatea aplicării planului de salvare a cuplului Ceaușescu. De aceea spuneam în numerele trecute că ar fi extrem de important de cunoscut numele ofițerului care a decis cu riscuri imense să saboteze planul "Z" în acest mod.Încurcătura imensa provocată de acest ofițer a fost însă reparată de către generalul Victor Atanasie Stănculescu care a chemat două elicoptere pentru evacuarea pe cale aeriană. Unul singur a putut să-și execute misiunea celălat, fiind în imposibilitate de a se așeza pe acoperișul CC din cauza antenelor. Se vede clar din cartușul planurilor celor doua variante de deplasare către ieșirea din București că la rubrica "conducere" erau prevăzute exact două elicoptere. Cu puțin înainte se ceruse printr-un alt ordin aducerea a cinci elicoptere din escadrila prezidențială prevăzute în același cartuș la rubrica "transport aerian-pază". Toate acestea conjugate cu faptul că soții Ceaușescu au ajuns în localitatea Târgoviște ne face să credem în ipoteza că planul "Z" a funcționat până cu puțin timp înainte de decizia judecării celor doi.





Buncărul de sub Opera Română

6 comentarii:

  1. in zona dr taberei exista tuneluri??

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ar trebui. Fiind la inceput o tabara militara, este de inteles ca ar trebui sa existe tuneluri si buncare. Se stie ca prin zona Razoare sunt niste tuneluri care fac legatura cu fostele blocuri militare si cu Academia Militara. De asemenea, mai exista zvonuri cum ca un tunel pleaca de sub cimitirul militar Ghencea si se duce sub zona parcului Moghioros, aproape de actuala Billa. Insa multe dintre ele, daca nu toate, sunt zidite sau astupate intentionat. Nu se risca sa fie descoperite intamplator de un locatar al vreunui bloc care coboara in subsol sa-si verifice boxa.

      Ștergere
  2. in dtr in fostul hosimin actualul general vasile milea sunt foarte multe tuneluri care leaga boxele blocurilor. se stie ca exista un tunel care ajunge la MAPN dar intrarea este zidita. cand eram copil intram la mine in boxa, si o luam prin tunel si ieseam in blocul de pe cealalta parte a strazii. se mai stie ca mai sunt tuneluri prin zona 34 si pe la valea argesului

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am intrat mai demult in cateva, dar n-am putut continua ca erau zidite. http://reptilianul.blogspot.ro/2011/06/subterane-in-drumul-taberei.html

      Ștergere
  3. prin crangasi-giulesti sunt ceva tuneluri,buncare sau case parasite?

    RăspundețiȘtergere